Mètode Suzuki


Aprendre a fer música de la mateixa manera que aprenem a parlar la nostra llengua materna.
Dirigit a nens i nenes a partir dels tres anys d'edat

" El meu objectiu quan ensenyo a tocar el violí és proporcionar als infants un sentiment de joia al experimentar una de les coses més belles i més enriquidores espiritualment que hi ha al món com és la música. No espero que tots els meus alumnes esdevinguin músics professionals, sinó desenvolupar la seva sensibilitat com a éssers humans a través de la música.

"La música pot obrir el cor d'un infant i oferir-li una milor apreciacicó de la vida"


Què és el Mètode Suzuki?

El Mètode Suzuki és molt més que un mètode d'aprenentatge musical per a infants. És un mètode que té per objectiu contribuir a l'educació integral dels nens donant-los instruments per arribar a desenvolupar les seves capacitats i ajudar-los a enriquir-se espiritualment








Sinichi Suzuki


Sinichi Suzuki va néixer al Japó l'any 1898. Fill d'un fabricant de violins va estudiar comerç per continuar el negoci del seu pare però a l'edat de 17 anys va decidir dedicar-se a la música. Començà els seus estudis de violí i ben aviat es traslladà a Berlin.

Va ser en aquesta època quan, gràcies a una observació que a tothom resulta obvia, va començar a desenvolupar el seu mètode. Aquesta observació fou el simple fet que a qualsevol país del món els nens i nenes aprenen a parlar la seva llengua materna perfectament i amb tota mena de precisions dialectals. Suzuki va extreure els principis en què es basa aquest aprenentatge per tal d'aplicar-los a la música, de tal forma que, amb la mateixa facilitat els infants arribessin a dominar un instrument musical.


Punts bàsics de la metodologia Suzuki

Suzuki pensà que tots els infants estan influits per l'ambient des del moment de la seva neixença i que qualsevol nen pot desenvolupar les seves capacitats si l'entorn li'n és favorable.

Aprenentatge de la llengua materna

Tots els infants del món aprenen a parlar la seva llengua materna. En què es basa aquest aprenentatge que el fa infal·lible?
  • Des de la naixença els nens i nenes es troben envoltats pels sons de la seva llengua.
  • Els pares tenen la certesa de que l'infant arribarà a parlar perfectament.
  • Des del primer so produït per l'infant els pares demostren el seu amor i alegria il'encoratjen a perfeccionar-se a base de la repetició constant.
  • Cap paraulano es deixa de banda un cop apresa sinó que es va incrementant el vocabulari.
  • Sempre s'aprèn a parlar abans que a llegir i a escriure.
  • No es pretén que tots els nens arribin a ser grans oradors pel fet d'aprendre a parlar.
Suzuki va aplicar aquests punts a l'aprenentatge de la música.

Aprenentatge de la música com la llengua materna

  • Cal envoltar l'infant dels sons de la música des de la naixença.
  • L'aprenentatge de la música ha de ser immers en un ambient d'amor, il·lusió i confiança.
  • Els pares animaran el seu fill/a a perfeccionar-se a través de la repetició.
  • Tot allò que es va aprenent es manté i es perfecciona. Es va creant un repertori en el què les peces apreses no es deixen de banda.
  • La música com a activitat social enriquidora i d'intercanvi.
  • Es comença directament amb l'instrument i posteriorment s'introdueix la lectura i escriptura de la música.

El paper dels pares i mares

El paper dels pares i mares és de gran implicació en el Mètode Suzuki. Els pares posen les bases de l'aprenentatge fomentant l'autoestima de l'infant a través del seu amor incondicional. A la pràctica, els pares assistiran de forma activa a les classes, aprendran les primeres passes que el seu fill/a donarà amb l'instrument i s'encarregaran de la pràctica diària a casa. Mantindran una actitud positiva i encoratjadora vers l'aprenentatge del seu fill/a.

L'entorn musical

Assistir a concerts, escoltar música a casa, en definitiva, crear un entorn on la música tingui el seu espai i formi part de la quotidianitat de l'infant, és part imprescindible de la metodologia Suzuki.

Decàleg

  • Inici primerenc
  • Importància de l'escolta i la repetició
  • Aprendre a tocar abans d'aprendre a llegir i escriure.
  • La implicació dels pares i mares.
  • La importància d'un entorn positiu i nodridor.
  • Alta qualitat de l'ensenyament a través de professors especialitzats.
  • La importància de produir un bon so d'una manera natural i equilibrada.
  • Una base de repertori comu a tots els estudiants Suzuki del món.
  • Intercanvi social amb altres nens i nenes: els estudiants Suzuki de tot el món es poden comunicar a través de la música.

Objectius

A la base de la metodologia Suzuki hi ha la convicció de que tots els nens i nenes posseeixen la capacitat d'aprendre i desenvolupar totes les seves potencialitats. Que aixi sigui depèn de l'entorn i els estímuls que l'infant rebi.
Tots els nens i nenes aprenen a parlar i escriure i no per això es pretèn que esdevinguin literats o grans oradors.Ll'objectiu és potenciar un ésser humà complet que amb treball i esforç, i amb  un entron que l'animi amb amor i paciència pugui desenvolupar confiança i respecte a sí mateix.

  • Ajudar els infants a desenvolupar les seves capacitats a través de la música i a convertir-se en persones que dirigeixen la seva vida cap a l'excel·lència.
  • Desenvolupar l'autoestima i  la confiança en sí mateix.
  • Alimentar el desig d'aprendre i perfeccionar-se.
  • Fomentar l'autodisciplina i l'autocontrol.
  • Ajudar els infants a descobrir la joia que se sent en tocar un instrument.
  • Augmentar la capacitat de concentració i memòria.
  • Desenvolupar la sensibilitat i l'empatia.
  • Contribuir en la formació d'un futur adult feliç i equilibrat.


Per saber-ne més us recomanem queus mireu aquest video on hi trobareu la història del Metode i del seu creador, Sinichi Suzuki

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Popular Posts